הבלוג של גט מרקטינג - כרטיס ביקור דיגיטלי

אפשר להשתמש בתמונות שבכרטיס הביקור הדיגיטלי שלי?

שיתוף

אפשר להשתמש בתמונות שבכרטיס שלי?:

כרטיסי ביקור דיגיטליים שלנו הפכו לכלי חיוני לשיווק העסק וחיזוק הנוכחות המקוונת. אצל חלק גדול מהלקוחות שלנו כרטיס הביקור הוא הפלטפורמה השיווקית הכי חזקה, ולפעמים גם היחידה.

בתהליך בניית הכרטיסים שלנו אנו משלבים תמונות מרשימות מאתרי סטוק מובילים כדי ליצור עיצוב מקצועי ומושך. התמונות האלו מופיעות בקאבר הכרטיסים (תמונת הפתיחה), בגלריה, ואפילו ברקעים של כרטיסי הביקור.

הרבה פעמים לקוחות שואלים אותנו האם הם יכולים להשתמש בתמונות שהכנסנו לכרטיס הביקור שלהם ברשתות החברתיות ובעיצובים שונים, ולפעמים הם משתמשים מבלי לשאול – כי הם לא חושבים שיש סיבה לשאול.

העניין הוא, שזה לא כל כך פשוט. חשוב להבין את ההשלכות והמגבלות של שימוש בתמונות אלה מעבר לכרטיס הביקור הדיגיטלי עצמו. במאמר זה נסביר מהן תמונות סטוק, מה מותר ומה אסור בהתאם לתנאי הרישיון, ומדוע חשוב כל כך להקפיד על שימוש נאות בתמונות אלה.

מהן תמונות סטוק?

תמונות סטוק הן תמונות מקצועיות ואיכותיות הזמינות לרכישה ושימוש ברישיון מאתרים ייעודיים, ולרוב משמשות מעצבות גרפיות, אבל לא רק.

אתרים פופולריים כמו Shutterstock, iStock ו-Adobe Stock למשל, מציעים מיליוני תמונות, איורים ויצירות המכסים מגוון רחב של נושאים וסגנונות. כמעט ואין נושא שלא נמצא שם. רוצים תמונה של שני אנשי עסקים לוחצים ידיים? יש. תמונה של רופא חתיך מטפל בתינוק? יש. אלמנטים לעיצוב לוגו מסחרי? יש. עורכת דין יושבת במשרד עם לקוח? יש הכל.

חלק גדול מתמונות אלה צולמו על ידי צלמים מקצועיים ועברו בקרת איכות כדי להבטיח את התאמתן לשימוש מסחרי, וכמובן שכל התמונות נרכשות בכסף.

מה מותר לעשות עם תמונות סטוק?

כאשר רוכשים תמונת סטוק, למעשה רוכשים רישיון המגדיר את התנאים לשימוש בתמונה. רישיון סטנדרטי מאפשר לרוב שימוש בתמונה במסגרת פרויקט או פרסום ספציפי, כמו למשל במקרה שלנו – בעיצוב כרטיס ביקור דיגיטלי.

עם זאת, הרישיון אינו מתיר את העברת התמונה לשימוש במקומות אחרים על ידי צדדים שלישיים, גם אם אנחנו ממש רוצים, וגם אם אתם (הלקוחות שלנו) מוכנים לשלם על זה כסף. למרבה הצער, זה פשוט אסור.

אנחנו רוכשים את התמונות האלו עבור עבודות העיצוב שלנו ואין לנו אפשרות להעביר אותן הלאה אלא כחלק מהעיצוב שלנו בלבד.

קנסות ותביעות (או – מה כבר יכול להיות):

לרוב לחברות הסטוק הגדולות יש מחלקות משפטיות שתפקידן לאתר ולטפל במקרים של שימוש לא חוקי בתמונות שלהן. הן מנצלות את זכותן החוקית, יחד עם העובדה שחלק עצום מהאנשים שמפרים את רישיון השימוש בכלל לא מודעים אליו.

חברות אלו משתמשות במגוון שיטות וכלים טכנולוגיים כדי לעקוב אחר השימוש בתמונות שלהן ברחבי הרשת.

  1. טביעות אצבע דיגיטליות- לתמונות מוטבעים קודים ייחודיים (מטא-דאטה) המאפשרים לזהות ולעקוב אחריהן ברחבי האינטרנט.
  2. כלי חיפוש תמונות- מנועי חיפוש מיוחדים כגון TinEye ו-Google Images מסוגלים לאתר העתקים של תמונה ספציפית ברחבי הרשת.
  3. בוטים וסריקות יזומות- החברות עורכות גם חיפושים אקטיביים ויזומים כדי לאתר שימוש בתמונות שלהן במקומות שונים.
  4. דיווחים מהקהילה- משתמשים, צלמים ובעלי תמונות יכולים לדווח לחברות הסטוק על חשדות להפרת זכויות יוצרים.

כאשר מאותרת הפרה, המחלקה המשפטית של חברת הסטוק תיצור קשר עם הגורם המפר ותדרוש הסרה של התמונות (אם יש לכם מזל), או פיצוי כספי עבור השימוש בהן כהתראה לפני תביעה.

לכן, חשוב מאוד להקפיד על תנאי הרישיון ולהשתמש בתמונות סטוק בהתאם להנחיות של כל אתר, כדי להימנע מבעיות משפטיות ומתביעות יקרות על הפרת זכויות יוצרים.

יש אלטרנטיבה - מאגרי תמונות בחינם:

אם אתם מעוניינים בתמונות לשימוש חופשי ונרחב יותר, כדאי לשקול שימוש בתמונות ללא זכויות יוצרים (public domain) או תמונות עם רישיון Creative Commons המאפשר שימוש חופשי.

אתרים שונים מציעים אוספים נרחבים של תמונות באיכות גבוהה שניתן להשתמש בהן ללא עלות וללא הגבלות משמעותיות, כל עוד העניין אינו מסחרי. זוהי אופציה מצוינת ליצירת תוכן ויזואלי מרשים תוך כיבוד זכויות היוצרים.

לפעמים כל מה שהאתרים האלו מבקשים הם קרדיט ליוצר התמונה, ולפעמים גם את זה לא.

שימו לב – חובה לקרוא את התקנון של כל אתר לפני שמתחילים להשתמש בו ולראות שהתנאים מתאימים לשימוש שלכם.

סיכום:

למרות שמאוד היינו רוצים לעזור, תנאי הרישיון של אתרי הסטוק לא מאפשרים לנו להעביר הלאה תמונות אפילו לא בכסף, והפרת זכויות יוצרים עלולה להוביל לקנסות ותביעות משפטיות יקרות.

אם אתם רוצים להשתמש בתמונות סטוק בסגנון התמונות שעיצבנו איתן את כרטיס הביקור הדיגיטלי שלכם תצטרכו לשלם עבור מנוי לאתר כזה, או שתוכלו פשוט להשתמש באתר סטוק עם רישיון שימוש חופשי בתמונות – רק אל תשכחו לקרוא טוב את תקנון האתר ולוודא שהוא מתאים לכם.

בהצלחה(:

דניאל בלגי

דניאל בלגי

דניאל בלגי, הוא מנהל השיווק של Get Marketing ומנהל הפרוייקטים של עבודות המיתוג של החברה

לפרטים ולהצעת מחיר
השאירו פרטים ויועצי השיווק שלנו יחזרו אליכם
לפרטים ולהצעת מחיר
השאירו פרטים ויועצי השיווק שלנו יחזרו אליכם
לפרטים ולהצעת מחיר
השאירו פרטים ויועצי השיווק שלנו יחזרו אליכם
דילוג לתוכן