יש הרבה משתנים שגורמים ללקוח לסגור איתכם עסקה – מיתוג יפה, דפי סושיאל מתוקתקים, שיחות מכירה טובות וכך הלאה. אבל הפקטור הכי גדול בעולם השיווק לסגירת לקוחות חדשים הוא לקוחות ממליצים.
בעבר כתבנו מאמר מקיף בנושא שמסביר למה לקוחות סומכים כל כך על המלצות ברשת, ואיך לייצר יותר ביקורות מהלקוחות שלכם שיביאו לכם לקוחות חדשים: להמיר ביקורות ללקוחות חדשים
לקוח שמתעניין כבר בשירות שלכם, ומתלבט האם לרכוש אותו, או מתלבט בינכם לבין עסק אחר, הרבה פעמים יקבל החלטה לפי הלקוחות הממליצים שלכם.
ואז זה קורה – אתם מקבלים התראה על ביקורת חדשה ושומו שמיים – מישהו בחר להשמיץ אתכם קבל עם ועדה, בצורה בפומבית, בפייסבוק או בגוגל.
לניהול ה"משבר" הזה יש חשיבות גדולה כי היא מתועדת וחשופה לכל אחד. לקוחות עתידיים שלם יסתכלו עליה וישפטו אתכם לפי הביקורת והתגובה שלכם.
לא חשוב האם הביקורת מוצדקת או לא, מה שחשוב זה מה עושים, ויותר חשוב – מה לא עושים!
הנה מספר טיפים שיעזרו לכם להתמודד עם ביקורת שלילית:
1. תנשמו עמוק ואל תגיבו מיד
התגובה הראשונית כשרואים ביקורת שלילית היא כעס, ואסור להגיב ממקום של כעס.
תנו לכעס לחלוף, תנשמו עמוק, ואפילו תנו לזה להמתין 24 שעות לפני שאתם מגיבים. התגובה שלכם צריכה להיות מחושבת ושקולה.
2. בדקו את עצמכם - האם הביקורת מוצדקת
לפעמים זה קורה, לקוח נפל בין הכסאות, נפלנו על יום לא טוב – כולנו בני אדם.
אם התשובה היא כן, דברו עם הלקוח בטלפון ונסו לשקף לו מה קרה ולהציע פתרון הוגן.
במידה והגעתם לפשרה או הסכמה כלשהי בקשו ממנו לשקול לשנות את הביקורת.
ניתן ורצוי גם להתנצל בתגובה – אפשר גם לכתוב הצענו לך פתרון או פיצוי X אך סירבת לקבל אותו, במידה ותחליט כן לקבל אותו אנחנו כאן לשירותך.
3. לא נכנסים לויכוחים בפייסבוק או בגוגל
ויכוחים בתגובות לא מובילים לשום פתרון, מציגים אתכם באור שלילי, ויוצרים כתם על העסק שלכם.
תגובה צריכה להיות תשובה סגורה ככל האפשר – לא כותבים תגובה שמאשימה וגוררת אחריה ויכוח.
4. לא מקללים @%#@$%&^!
למרבה הצער כבר ראינו קללות בתגובות לביקורת שלילית מצד בעל העסק ואפילו של בני המשפחה והלקוחות שלו שיצאו להגנת בעל העסק.
בחיים, אבל בחיים(!) לא מקללים לקוח על גבי הרשתות החברתיות.
5. מנסחים תשובה יפה וסגורה
מנסחים תשובה שמסבירה מה היה – לטוב או לרע.
אם צריך מתנצלים, אם הצעתם פתרון אפשר לכתוב "הצענו לך פתרון / פיצוי אך דחית אותו. במידה ותחליט אחרת אנחנו כאן עבורך, נשמח לתת לך שירות".
6. לא נכנסים לפרטים אישיים
חשוב מאוד לא להיכנס לפרטים אישיים מכיוון שלקוח פונטציאלי שקורא את התגובה יחשוש לעבוד איתכם.
משפטים כמו – "רכשת מאיתנו משחה לטיפול בפטריה ברגל…" – פחות.
7. זוכרים שזה לא סוף העולם
לא משנה כמה הביקורת קשה, זה טבעי שיש ביקורת שלילית ורוב הלקוחות מודעים לזה שיש אנשים שאף לא יהיו מרוצים ולכן הם משקללים את כל הפרמטרים ולא מסתמכים על ביקורת אחת שלילית.
לסיכום - החיים ממשיכים גם אחרי ביקורת רעה:
גם אנחנו ב"גט מרקטינג" קיבלנו בעבר כמה ביקורות שליליות והשמצות. זה לא נעים, אבל הגבנו בצורה שקולה והבנו שיש דברים שלא משנה מה נעשה, הם פשוט לא בשליטה שלנו. זה חלק מהחיים.
יש 3 דברים שצריך לעשות כדי שביקורת שלילית לא תשפיע על העסק שלכם:
1. תנשמו עמוק
2. נהלו את המשבר בצורה חכמה והגיבו בצורה רהוטה
3. דאגו לבקש המלצות מלקוחות שלכם באופן קבוע. ביקורת אחת שלילית לעומת 20 ביקורות חיוביות תהיה עניין זניח.
זכרו – אין מה לפחד מביקורת שלילית, זה חלק מהחיים וזה לא דרמטי כמו שזה מרגיש.
ביקורות חיוביות הן דרך מעולה לסגור עסקאות – תמשיכו לעבוד קשה ותמלאו את הדפים שלכם בביקורות של לקוחות מרוצים!
בהצלחה,
גט מרקטינג